Každý bytový dům, ať už je malý nebo velký, má své sdružení vlastníků, a ti se musí domluvit na důležitých věcech ohledně chodu domu a ohledně případných oprav. Co ale dělat, když předseda nefunguje nebo mu vše dlouho trvá? Co dělat, když dokumenty nejsou v pořádku a máte obavy ze sankcí ze stran úřadů?
Vzhledem k tomu, že je třeba mít v pořádku především revize, a to od plynu až po požární kontroly, je vhodné mít dokumenty v pořádku. Dnes už ovšem existuje možnost, aby byl v čele profesionální předseda svj. Bude odpovídat za všechny důležité věci, a to od technické správy přes ekonomické záležitosti až po celkovou správu nemovitosti, opravy, žádosti o granty, hypotéky atp.
Důležitá je také stránka právnické činnosti, účetnictví, kterou profesionální předseda svj zvládne bez problémů a vy tak budete mít dokumentaci v pořádku bez sebemenší starosti. Orientuje se také velmi obratně v zákonech, takže pokud bude třeba cokoli zajistit, upravit stanovy nebo sjednat nějaké pojištění, velký nákup, vše pohlídá.
Samozřejmě bude třeba zajistit také další členy výboru, aby mohlo SVJ fungovat dobře a existovala kontrola celé situace. Dva zástupci tedy budou z řad vašeho společenství a předseda, který nese hlavní odpovědnost a pracuje na dokumentaci, bude externí odborník.
Už žádné starosti se svoláváním schůzí, složité promýšlení a slazování termínů všech majitelů. Externista se postará o svolání zasedání, o jeho řízení, vymyslí veškeré potřebné body k projednání, bude zajišťovat zápis ze schůze a samozřejmě povede příslušnou kartotéku. Zajistí vyúčtování záloh za služby ve společných prostorách, obstará potřebné revize, a samozřejmě také drobné opravy typu prasklá žárovka, nové rohože, náčiní na úklid chodníku před domem atp. Pokud se rozhodnete jako společenství o velké opravě, jako je například nová fasáda domu, pak předseda zajistí vytvoření rozpočtu a také zjistí finanční možnosti, půjčky, možnosti splácení a tak podobně. Vše poté předloží na schůzi ke schválení, respektive hlasování.